Handleiding Import & Kentekenregistratie Frankrijk

Wat heb je nodig om je auto te importeren in Frankrijk en een "carte grise" (Frans kenteken) te krijgen, voor een auto bij je tweede huis. Het voordeel: je hoeft geen Nederlandse wegenbelasting te betalen. (En ook geen Franse, want ze hebben in plaats daarvan de tol inkomsten).

Hieronder de stappen om een auto te kopen in Duitsland en de te importeren in Frankrijk. Het zal ongeveer hetzelfde werken voor aanschaf in andere landen. Laat even weten of het voor je werkt of dat je andere ervaringen hebt! Stuur een mail naar pieter@petitbarzun.nl

Import 4x4 in Frankrijk

Aanschaf in Duitsland:

1) zorg dat je een koopcontract hebt, liefst met stempels van de dealer (bij naam en bij ondertekening). Met specificatie van BTW. Bij aanschaf van een particulier hoeft er geen BTW en stempels, maar wel het bedrag en de naam en handtekening van de verkoper.

2) Internationaal kentekenbewijs, plus de originele twee delen van het kentekenbewijs, omdat dit het bewijs van afstand is van de oorspronkelijke eigenaar.

3) Vraag de dealer om een EU Certificate of Conformity. Dit krijgt de dealer van de importeur. Bij een handelaar of particulier moet je hier zelf omvragen bij de Importeur. In mijn geval moest ik mijn gegevens, en een kopie van het kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) faxen naar Mitsubishi, en daarna kreeg ik het binnen een week in huis.

Import en Kentekenregistratie Frankrijk (Immatriculation)

4) Bij een auto van ouder dan 4 jaar moet je een APK keuring (Contrôle Technique) laten doen. Dit kan bij legio keuringstations voor ca €50 en duurt een half uur. Laat je niet sturen naar de D.R.I.R.E. (Franse RDW), die keuring is niet nodig als je een Certificate of Conformity hebt. De auto hoeft niet te worden goedgekeurd. Bij afkeuring heb je 2 maanden de tijd om de reparaties uit te voeren en voor een herkeuring te gaan. Je kan wel meteen het kenteken aanvragen. Neem je papieren en het Certifcate of Conformity mee, die gegevens worden overgenomen op het keuringsbewijs. Verder vraagt het station om de puissance fiscal. Je kan dit vinden door een online verzekeringsofferte voor je auto op te vragen.

5) Haal een Certificat Fiscal of Quitus Fiscal, bij het Hôtel des Impôts. Dit is een verklaring dat geen invoerrechten en BTW meer verschuldigd zijn. Het adres van het Impôts staat op je taxe foncière en je taxe d\'habitation. Neem het kentekenbewijs (alle delen) en het koopcontract mee. Ik heb ook een copie van een recent taxe d\'habitation laten zien, maar ik weet niet of dat noodzakelijk was.

6) Nu kan je naar de prefecture. Mijn ervaring was dat het beter is om niet naar een sous-prefecture te gaan, maar nu zal het wel overal werken. Daar heb je het volgende nodig:

  • Kentekenbewijs (alle delen)
  • Rijbewijs of paspoort. Rijbewijs is voldoende, maar ze willen weten waar je bent geboren, dus paspoort is handiger.
  • Een bewijs dat je een huis in Frankrijk hebt. Dit kan door een rekening van een (voormalig) Frans staatsbedrijf, zoals EDF, France Telecom, of door je taxe foncière of habitation. De rekening mag niet ouder zijn dan 3 maanden, bij de taxe gaat het om de laatste. Het mag ook een huurkwitantie zijn.
  • Cheque of pin pas voor de betaling
  • Bewijs van de Contrôle Technique
  • Formulier voor de aanvraag van de kentekenregistratie (hier downloaden)
  • Bewijs van afstand van de vorige eigenaar (de factuur met stempels) of beter nog dit formulier.
  • Certificat Fiscal -Voor voertuigen uit de EU is hiervoor een quitus fiscal nodig.
  • Certificate of Conformity / Justificatif de conformité of Verklaring Typegoedkeuringsgegevens

Na betaling afhankelijk van de puissance fiscal krijg je de carte grise. Nu kan je naar een garage of auto-onderdelen zaak en de kentekenplaten kopen en monteren.

De vereiste documenten kan je ook vinden op de site van de Franse overheid. Download de \"Notice\" hier.

Let op: als je een auto op Frans kenteken zet, moet je er niet mee naar Nederland rijden, zolang je Nederlands ingezetene bent. De tweede keer dat je betrapt wordt krijg je een forse boete en naheffing BVB. Je kan wel een ontheffing aanvragen bij de belasting als je de auto gebruikt voor je eigen zaak in Frankrijk.

Tip: je kan nu ook 1x per jaar een ontheffing krijgen om 2 weken in Nederland te rijden zonder BPM te betalen. Je doet dat door hier je kenteken op te geven.

10 reacties

  1. wil stienen op 13 februari 2016 om 10:21

    Hallo,
    Misschien kunt u mij helpen evt.tegen vergoeding / wij hebben een takelwagen welke wij verkocht hebben naar Frankrijk, deze is in het bezit van een CVO/Bfab kaart. nu zegt de klant dat deze niet wordt toegelaten in Frankrijk, kunt u mij hiermee eventueel helpen ?

    met vriendelijke groet, Wil Stienen

  2. Pieter van Kampen op 1 maart 2016 om 19:24

    Hallo Wil
    De hier beschreven procedure is alleen van toepassing op autos met een Europese typegoedkeuring. Zonder zo’n goedkeuring moet de auto of takelwagen voor toelating worden gekeurd, maar daar heb ik geen verstand van.
    Succes, Pieter

  3. Jan Bouz op 28 juli 2016 om 21:45

    Hoi, hoop dat je me kunt helpen. Ik heb een auto staan in frankrijk. En die wil ik exporteren. Waar en hoe vraag ik een export kenteken aan zodat ik er mee kan rijden naar de douane?

    • Pieter van Kampen op 4 augustus 2016 om 13:59

      Beste Jan,
      Je hebt geen export kenteken nodig als hij al op kenteken staat.

      Pieter

  4. Diana Schelfhorst op 6 april 2017 om 14:26

    Tot januari 2016 ben ik Nederlands ingezetene (particulier en gepensioneerd) geweest. Daarna ben ik geemigreerd naar Suriname. In Nederland had ik voor mijn emigratie reeds een auto met voor de autoverzekering : 48 jaren vrij van schade gereden. Nu pas blijkt dat mijn Nederlandse autoverzekering automatisch is gestopt toen ik emigreerde. Heb mijn 10 jaar oude en recent APK gekeurde Polo nog steeds in de Nederlandse wegenbelasting. Maar dus niet meer in de wa verzekering. In Frankrijk heb ik een tweede huis. Nu wil ik als particulier (nog steeds woonachtig in Suriname) mijn Nederlandse auto op een Frans kenteken zetten en een Franse WA-autoverzekering hiervoor afsluiten omdat mijn tweede huis in Zuid-Frankrijk staat. Maar ook mijn Nedelandse echtgenoot(particulier en gepensioneerd) heeft nog een auto in Nederland op Nederlands kenteken APK gekeurd en is ook niet meer verzekerd in Nederland, vanwege dezelfde oorzaak als die van mij. Wat moeten wij stapsgewijs doen om onze beide auto’s van Nederlands kenteken af te krijgen en op Frans kenteken te krijgen en op een Franse wa autoverzekering te krijgen met dezelfde no clauim korting als in Nederland? Wie zou dat punt voor punt voor ons kunnen aangeven?

    • Pieter van Kampen op 29 juni 2017 om 11:12

      Beste Diana,
      allereerst moet je de auto op een tijdelijke WA verzekering zetten. Zonder WA verzekering mag je hem niet verplaatsen, en kan je hem ook niet in Frankrijk op kenteken zetten.
      Daarna vraag je bij je Nederlandse dealer een Europse Typegoedkeuringsbewijs aan.

      Ja kan dan naar Frankrijk met de auto en de bovenstaande stappen volgen. Je hebt in Frankrijk een lokale APK nodig, de eisen zijn anders. Maar dat gaat vrij simpel, je ziet overal van de keuringsstations.
      Ik weet niet of je in Frankrijk je no-claim korting kan terugkrijgen, maar met een verklaring van je verzekering kan je het proberen. Maar het is al moeilijk genoeg een verzekering te vinden, want de meeste willen alleen standaard gevallen. Gelukkig is de Franse verzekering niet zo duur.

  5. Yassin Matni op 22 juni 2017 om 11:03

    Hallo Pieter,
    Als ik een auto in duitsland koop en wil importeren naar Frankrijk moet ik bij de douane in frankrijk bpm betalen? Wat zijn de totaal kosten die hieraan verbonden zijn

    • Pieter van Kampen op 29 juni 2017 om 11:15

      Hallo Yassin,
      nee BPM hoef je alleen te betalen als je hem naar Nederland neemt. In Frankrijk kennen ze dat niet. Je hoeft in Frankrijk ook niet naar de douane, dat is het handige van de EU. Je hoeft alleen de auto op Kenteken te zetten, volgens deze handleiding. Sommige details zijn misschien veranderd, omdat het al een tijdje geleden geschreven is. De Fransen zijn er ook wat meer aan gewend nu, dus het gaat wat makkelijker.

  6. Hans van Loon op 14 juli 2017 om 14:11

    Hallo Pieter,

    Er is veel informatie beschikbaar, hoe een gebruikte auto te importeren vanuit Duitsland naar Frankrijk. Ik heb echter een nieuwe camper gekocht in Duitsland die ik wil importeren in Frankrijk. We hebben al 15 jaar een tweede woning in Frankrijk maar wonen officieel in Nederland. De wens is om de camper op het adres in Frankrijk te registreren en dus met Frans kenteken te gaan rijden. Ik weet dat je dan niet in Nederland mag rijden. Dat is voor ons geen probleem.
    De Duitse dealer geeft aan dat ik als Hollander de camper alleen in Nederland kan importeren omdat dit “den ERSTwohnsitz” (hoofdverblijf) is. Ik betaal in Duitsland geen btw. Dit moet ik in het land betalen waar de camper wordt ingevoerd. Mijn vraag is of ik een nieuwe camper in Frankrijk kan invoeren en op mijn vakantieadres kan registreren, waar ik toch wel veel verblijf. Alvast hartelijke dank.

    • Pieter van Kampen op 11 augustus 2017 om 19:17

      Hoi Hans,
      hopelijk niet te laat. Van importeren is in de EU geen sprake. Als je in Duitsland geen BTW betaald, moet je dat in het land doen waar je hem registreert. Volgens mij is het onzin dat dat in Nederland zou moeten.
      Ik heb van campers geen idee wat je moet doen om een typegoedkeuring te krijgen. Als je naar de prefecture gaat in een wat grotere plaats, kunnen ze je precies vertellen wat je moet doen. Bij het Hotel des Impot van de regio kan je de BTW betalen. Ze willen dan wel weten of je echt een huis in Frankrijk hebt. Neem je EDF rekening mee, en een Tax Foncieres biljet.

      Succes

      Pieter

Laat een reactie achter